Varelse använder sig utav cookies.
Här finner du våran Integritetspolicy enligt gällande lagstiftning GDPR / Lagring av personuppgifter när du handlar på Varelse.se
Beställning utförs i första hand via webbutiken av dig som är över 18 år, alternativt via telefon eller mejl. Saknar du en storlek, färg eller speciell vara från en leverantör så är du välkommen att kontakta oss på info@varelse.se. Det går oftast att ordna.
Priser anges i svenska kronor inkl. 25 % moms. Prishöjning/sänkning kan förekomma beroende på förändringar av pris hos leverantör.
Vi reserverar oss för att varan eventuellt är slutsåld, vi kontaktar dig då via mejl/telefon.
Orders from Finland, Denmark, Germany and Norway
See purchase conditions here.
Betalningsalternativ
Klarna Checkout – välj ditt betalsätt; swishbetalning, kortbetalning, direktbetalning via din internetbank, faktura utan extra kostnad eller delbetalning via faktura.
Betalning till bankgiro
I kassan kan du klicka på “VÄLJ ETT ANNAT BETALSÄTT” och där klicka på “Betalning till Bankgiro”. Använd ditt order-ID som betalningsreferens. Din order skickas när vi ser pengarna på vårt konto.
När du beställer via mejl/telefon kan du välja mellan att betala via Bankgiro eller Swish – varan skickas när betalningen genomförts. Ange ditt fullständiga namn som betalningsreferens alternativt fakturanummer.
Bankgiro: Varelse 145-8066, Swish 123 356 43 41.
En beställningsbekräftelse skickas till beställaren när betalningen genomförts.
Alla varor tillhör Varelse till dess vi erhållit full betalning.
Leveranstiden är normalt 1-4 arbetsdagar. Under juni, juli och augusti kan leveranstiden öka upp till 5 dagar. Vid specialbeställda varor kan leveranstiden vara längre. Bärjackor, bärselar och tenntrådsarmband har en leveranstid på ca 1 vecka.
Leverans sker i första hand spårbart via DHL, du får avi via sms alt. e-post när ditt paket finns att hämta ut. Önskar du speciellt utlämningsställe så meddela detta via mejl. Mindre paket kan skickas med PostNord, välj det alternativet i kassan om din order stämmer in på kriterierna. Det går också bra att hämta varorna i Mora eller i lagerbutiken i Vikarbyn, ange detta när du väljer fraktsätt.
Leverans till annat land inom EU
I dagsläget kan du handla i butiken från länderna: Sverige, Danmark, Tyskland, Norge och Finland. Fraktkostnaden är 150 SEK. Returer skickad med DHL, mejla oss för att erhålla returetikett. Kostnaden för returer är 150 SEK.
Skadat paket Är ditt paket skadat vid leverans ber vi dig fotografera paketet vid utlämningen, är det uppenbart att något saknas ska du avvakta med att hämta ut paketet och kontakta oss på info@varelse.se eller ringa 076 83 98 263.
Packmaterialet är till största del återanvänt eller tillverkat utav återvunnet material.
Spårbar frakt inom Sverige 49:-, fraktfritt över 1350:- inom Sverige, frakt utanför Sverige 150:- Beställer du något litet som en solhatt/mössa eller tenntrådsarmband så kan du välja frakt till postlåda för 45:-.
Vid ej uthämtat paket tar vi ut en avgift för fraktkostnad och administration om 195:-.
Ändra/avbryta beställning
Kontakta Varelse via info@varelse.se med ditt ärende. Om din vara inte redan skickats är det inga problem att ändra eller avbryta din beställning.
Retur/öppet köp 30 dagar
Varan ska vara oanvänd och sändas tillbaka i sin förpackning, eventuella lappar ska sitta kvar. Returfrakt bekostas av köparen. Vill du byta till annan storlek/artikel bjuder vi på frakten av den nya varan. När vi mottagit din retur krediterar vi din order i Klarna och återbetalning sker till ditt konto inom några dagar.
Mejla oss för returetikett när du har tyngre varor, spara inlämningskvittot tills du ser att returen är behandlad. Kostnaden för returen är 65 SEK och dras från summan som återbetalas när vi mottagit returen. Vid lättare varor ber vi dig returnera med vanligt porto.
Returadress:
Varelse AB
M. Hedin
Västbergs bygatu 38
795 91 Rättvik
Reklamation
Defekt eller felaktig vara skall reklameras omgående efter kontakt via e-post eller telefon. Varan ersätts med likvärdig vara om det finns en sådan, i annat fall sätts summan för varan tillbaka på ditt konto. Är ditt paket skadat vid leverans ska du fotografera paketet vid utlämningen, är det uppenbart att något saknas ska du avvakta med att hämta ut paketet och kontakta oss på info@varelse.se eller ringa 076 83 98 263.
Viktigt!
Ekologiska kläder i ull och silke kräver varsamt tvättförfarande. Tvättrelaterade reklamationer gäller endast när plagget tvättats med ull/silketvättmedel utan enzymer enligt tvättinstruktionerna i plaggen. Läs skötselråd här!
Information
Varans färg och utseende kan inte exakt anges via bilder, färgåtergivelsen varierar mellan olika skärmar.
Kundrecensioner
Genom att slutföra ditt köp samtycker du till att vi automatiskt skickar en förfrågan om att recensera ditt köp efter leverans. Syftet med denna förfrågan är att samla in feedback för att förbättra vår kundupplevelse. Du kan välja att svara på eller ignorera förfrågan.
Kundtjänst
Mejladress: info@varelse.se, vi svarar på mejl inom 24 h och oftast tidigare, detta är det bästa sättet att kontakta oss då vi får ditt ärende dokumenterat och det är lätt att följa upp. Om du inte får svar inom 2 dagar, skicka ett sms till 076 83 98 263. det kan hända att ditt meddelande hamnat i skräpposten.
Telefon: 076 83 98 263, du har möjlighet att ringa vardagar mellan 09.00-17.00.
Tack för att du handlar av Varelse!
Org nr. 559159-5870 Varelse AB
Momsreg.nr/VAT-nr: SE559159587001
Registrerad för F-skatt
Bolagets säte / Returadress:
Varelse AB
Västbergs bygatu 38
795 91 Rättvik
Sverige / SWEDEN
Lageradress/ Warehouse:
Varelse / Malin Hedin
Stora vägen 30
795 70 Vikarbyn
Sverige / SWEDEN